Min SAAB 9-5 årmodell 2006 är utrustad med Bi-xenon-lampor. Bättre ljus utlovades, vilket jag nog har i dag efter att jag bytt ut dem.  Nedan följer en samling av den kunskap jag lastat på mig om dessa lampor.

Bi-xenon – vad innebär det?

Bi-xenon innebär att xenon-lamporna som används för halvljuset även lyser när du tänder helljuset. Helljuset är alltså inte Xenon-lampor på denna modell, utan helt vanlig helljuslampor. Annars kan man ju tro att Bi-xenon innebär att både hel- och halvljus är av xenon-typ.

Lastvinkelgivare och ljuslängdsjustering

Xenon-lampor lär vara dubbelt så ljusstarka som vanlig halvljuslampor. För att de inte ska blända andra trafikanter, så har bilen två lastvinkelgivare placerade någonstans nere vid hjulen – en fram och en bak . Dessa talar om vilken lutning bilen har (den kan ju ändras om man drar eller lastar tungt bak) och reglerar i sin via en motor ljustrålens vertikala vinkel på respektive lampa. Detta kan man precis när man vrider om startnyckeln. Ett konstigt ljud hörs och ljuskällan avskärmas något. Jag vet ännu inte om lamporna fälls upp när helljus aktiveras eller om ljuset från Xenon-lampan delvis går till spillo. En bi-effekt av den automatiska regleringen av ljuslängdsjusteringen, är att det inte behövs ett reglage för manuellt ljushöjdjustering inne i kupén.

Precis som vissa andra SAAB-ägare undrade jag om detta mekaniska ljud var normalt. Ja, det verkar så:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=296801

När man vrider om ljusreglaget för att byta från parkeringsljus till normalt ljus, så blinkar det rejält. Detta verkar inte vara ett tecken på att något är fel. Det är heller inte någon “avbränningsfunktion” som en kille trodde. Men jag förstår att du undrar över beteendet.

Lastvinkelgivarna kan också slitas. Då tänds en varning-lampa på instrument-tavlan. En lastvinkelgivare lär kosta runt 700 kr. Men en kille hade fått budet 5 000 kronor styck (!) av Svenska bil i Göteborg.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=248937&start=20

Problem med blinkningar

Jag hade intermittenta problem med något fladdrande ljus från xenon-lamporna. Det var inte konstant utan uppträdde vid vissa situationer. Dessa var om det var kallt ute och/eller om spänningen/stömstyrkan varierade pga av att någon annan funktion startade eller om jag lade automatlådan i dragläge.

Jag kunde i och för sig leva med detta, men eftersom jag hade en begagnat-försäkring från Svensk Bilgaranti, så var jag mån om att säkerställa felkällan. Xenon-lampor är nämligen kopplade till en Ballast, någon slags högspänningsmodul. Denna kan också slitas, enligt vissa speciellt den vänstra då den är mer utsatt för dränagevatten. En sådan modul lär kosta ca 3 000 kronor och kanske skulle vara inkluderad i garantin.

Symptomen på slitna xenon-lampor är just blinkningar, att ljusfärgen för ändrats åt det lila hållet och förmodligen även att ljusstyrkan försvagats. Min bil hade gått ca 9000 mil sedan 2006. Om inte lamporna var utbytta tidigare, så var det nog dags. En annan kille körde 8 000 mil under två år innan Philipslamporna gav upp. Han ersatte med billiga kina-lampor som började bli dåliga redan efter 4 000 mil avklarade på ett år.

Att hitta rätt sorts xenon-lampa

Xenon-lampor är ungefär tio gånger dyrare än vanliga billampor. I gengäld ska de vara mycket längre och vara dubbelt så ljusstarka. Hos en bilfirma får man ge typ 1 500 kr styck för en originallampa från Philips eller Osram. Xenonlampor går dock att köpa över nätet för en mycket billigare peng. Jag beställde två par Philips- lampor från xenonkungen.com.

Modellen heter D1s och innehåller en spole- eller något liknande i sin fot. När det gäller SAAB 9-5 årsmodell 2005-2006 så hade man dock problem med den fabriksmonterade lampan. Tydligen var den känslig för ström-variationer, vilket kunde orsaka blinkningar och att lampan kanske gick sönder. Detta påminde ju lite om mina problem, men när jag lyckades få ut lamporna såg jag att de faktiskt var av serie 141. Denna serie ska alltså passa bra ihop med årsmodellens övriga el-system. Serienumret kan man läsa av på lampans etikett. Detta var också anledningen till att jag köpte de dyrare Philips-lamporna istället för none-name-lamporna som inte verkar komma med sådan information bifogad. Om du vill kolla vilka lampor som sitter på din bil, så kan du gör det lätt genom att lyfta på gummilocket som täcker för lamphuset. Etiketten är placerad så att du kan läsa av den utan att ta ut själva lampan.

Källa: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=284764

Kan man byta lamporna själv?

Enligt manualen så ska man lämna in bilen på verkstad för att få lamporna utbytta. Det finns risk för el-shock. Men lampan är inte spänningssatt när tändningsnyckel ligger i din ficka, så har du rätt förutsättningar så kan du fixa det själv. Enligt ett produkttest av43 bilmodeller från Vi-bilägare fick SAAB 9-5 bottenbetyg när man jämförde hur svårt/enkelt det är att byta lampa på olika bilmodeller. Och jag håller med. Det var inte särskilt enkelt. Hjärtattack får  du nog inte av elchocken utan snarare för att du bil frustrerad och förbannad. Lämnar du in bilen på verkstad lär du få betala minst 300 kronor per lampa för själv arbetet.

Så bytte jag lamporna

Eftersom jag var mån om att hitta felkällan till de blinkade lamporna innan min begagnat-garanti gick ut, så försökte jag mig på att byta vänsterlampan på parkeringen. Den dagen var det några minusgrader och lätt vind. Svinkallt alltså. Har man mycket små händer med tjock läderhud så lär man kunna byta vänsterlampan relativt lätt. Så är det inte för mig. Jag fick montera av batteriet och en säkringshållare för att komma åt ordentligt. Lampan sitter bakom ett gummilock som man tar av och lägger åt sidan. Därefter måste man föra in fingrarna sidan om lampan och känna sig fram till två platshandtag. När man vrider dem tillsamman till motsatt läge så kan lampan komma loss. Plastringen är alltså en lås som håller fast lampan. Dra nu lampan rakt ut. Du kan pilla loss stömförningen innan du tar ut lampan för bättre utrymme.

För mig var det svår att få in den nya lampan. Nedkyld fick jag lägga mig i varmvatten för att tina upp. När det blev mörk så såg jag att lampan pekade rakt i marken. Jag hade alltså inte fått in den rätt. Men skam den som ger sig. Dagen efter tog jag bilen till ett närliggande garage och gjorde om jobbet. Då hamna den rätt. Passformen var nog bättre i plusgrader.

Många tror att xenon-lampor blir varmare än vanliga H7-lampor, men Xenon lär snarare ge mindre värmeförluster. Känner man framme på lyktorna så känns de faktiskt inte så varma.

Observera: Lampan lär innehålla ett hög tryck. Använd skyddglasögon eller åtminstone glasögon när du hanterar lamporna. De innehåller även Kvicksilver så du måste lämna de till återvinning i rätt kärl. Dessutom får man inte fingra på lampan, då man skadar man den på något sätt. Säkert när den blir varm. Råkar du ta på den kan du rengöra den med ren sprit.

http://www.vibilagare.se/nyheter/enklast-att-byta-lampa-pa-volvo-2061

Högerlampan

Högerlampan är mycket svårare att komma åt. Man får skruva loss slangen med luftmassemätaren för att ha chans. Även om man viker denna slang åt sidan, så är det svårt att komma åt. Där man stoppar in lampan så finns de hållare av lätt fjädrande metall. Dessa är uppdelade i små smala armar med veck. Dessa pressas mot lampan och fungerar nog som jordning. Men var försiktig när du stoppar in lampan. Min lampa fastnade med den yttre ledaren i en sådan arm. Det var ett mindre helvete. Det är svårt att se något, trångt att få plats även med en liten ficklampa och spegel, arbetsställningen är jobbig om arbetet drar ut på tiden. Jag lyckades till sist lirka loss lampan utan att förstöra denna dyra lampa. Dessutom får man inte röra glasdelarna på lampan. Väl ur denna knipa gick det enkelt att få in lampan, sätta tillbaka slangen och dra åt slangklämmorna. Förmodligen går det lättare andra gången. Men om lamporna håller vad det lovar som kommer det dröja åtskilliga år innan det är dags igen.

Här är en tråd med  bilder och instruktioner för byte av högerlampan:

Resultatet

Ljuset från lamporna är nu något vitare och något starkare. Lamporna blinkar nu inte när abs- och antispinn arbetar. Vi får se hur de reagerar när det är riktigt kallt. Just idag är det 4 grader varmt och kraftigt snösmältning i hela området. Förhoppningsvis hinner jag även utesluta kylan som felframkallade källa innan begagnat-garantin går åt i februari.

Flera andra SAAB-ägare verkar också nått resultat genom att byta lamporna:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=293686

11 thoughts on “Att byta original Xenon-lampor på SAAB 9-5 2006

  1. Tack för en utmärkt beskrivning. Med hjälpa av länken med bilderna gick det enkelt att byta lamporna.

  2. TACK snälla för en mycket bra text. Har samma problem med fladdrande ljusbild och efter att jag läst denna text skall jag ta mig an jobbet och byta själv.

  3. Tack för en utförlig guide! Jag har händer proportionerliga med min 2-meters kropp och konstaterade rätt tidigt i din guide att detta inte var något för mig. Jag åkte till min “ful-mek” och 100 kr senare hade han bytt min lampa, väl värt för att slippa allt bekymmer. 🙂

  4. Min bil har extraljusen och fästena för extraljusena gör att den “inre” skruven för strålkastarna inte går att montera. Det gjorde i sin tur att enklaste sättet att byta xenonlamporna för mig var att helt enkelt ta bort blinkerserna, lossa de två kvarvarande skruvarna på strålkastarna och ta bort dem, göra bytet på bänk och sedan sätta tillbaka strålkastarna. Kanske är det enklare även om de inre skruvarna sitter kvar. Just nu har dock en av mina två lägesgivare pajjat så xenonljusen pekar rätt i backen. Jag funderar på om kontakten är samma på fram och bak så om jag köper en för bak (som jag misstänker) så kan jag iaf testa den i fram också och se att felet försvinner även om infästningen är fel.

  5. Tittade på både Philips och Osrams hemsida. De har flertalet olika modeller på lamporna, med olika hög effektivitet (för Philips mellan 30 – 100% bättre ljus). Vilken skall man använda, Vision, VisionPlus, X-tremeVision, Longlife EcoVision eller BlueVision ultra?

  6. Jag vet inte om man kan ta valfri version. Men på Xenonkungen gjorde man tidigare en grej av att man skulle ha en philipslampa av en viss serie, för att vara på säkra sidan. Jag vet inte om detta är helt sant, kanske spelar det mindre roll så länge man väljer en erkänd tillverkare. Billiga kinesiska lampor sägs dock kunna skada ballasten. Så du kan ju höra efter med en auktoriserad saab-handlare vilken Philips eller Osram du kan välja.

  7. Tack för mycket bra info! ljusbutiken.se säljer original Philips/Osram med fyra års garanti i bulkförpackning . 1050kr inklusive frakt för 2st!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*