Vad är detta, ett mail från Groupon? Jag trodde att jag sagt upp alla mina e-postprenumerationer. I min förra post kunde du få en ingående beskrivning av hur jag tampades med Groupon. Informationen på min värdecheck var utformad på sådant sätt att jag missförstod datumen och  inte löste in kupongen i tid. Därefter följde en lång konversation med Groupons support om vad de kunde göra för att förtydliga informationen. Till sist gav jag upp och räknade pengarna för tjänsten brunnit inne. Jag passade även på att säga upp alla e-postprenumerationer jag hade hos dem. Så döm av min förvåning när jag ett år senare fick en påminnelse från dem.

 

Där stod det att jag nu hade en månad kvar innan min värdecheck  skulle förfalla. En ny version av värdechecken var bifogad till påminnelsen. Så jag lämnande in bilen på rekond och det var inga problem.

Situation väcker några frågor hos mig

  • Stod det fel datum på min förra värdecheck?
  • Tyckte Groupon synd om mig och skickade en ny värdecheck utan att informera mig?
  • Har Groupon fel i sitt system och skickar ut nya deals på sådana som förfallit?
  • Har Groupon genomfört några åtgärder för att förtydliga datuminformationen?
  • Har Groupon genomför andra förbättringar som jag föreslagit?

Påminnelsemailet

Påminnelse mail från groupon
Påminnelse mail från groupon

Så här såg mailet ut som jag fick av Groupon. Denna typ av påminnelse fick jag inte tidigare. Så antingen har de justerat fram sista giltihetsdag eller så syftade datumen på min gamla värdecheck till något annat. Kanske var det datum för den period som kunderna kunde köpa dealen. Men i så fall borde ju deras kundserivce har hjälp mig.

I vilket fall är det strålande att se att Groupon skickar ut påminnelser nu för tiden. Då kommer vi kunder ihåg att lösa in våra värdecheckar vi betalat för.

Datumet i mailet är kompletterat med hur många dagar jag har kvar att lösa in dealen på. Detta gör att man utifrån innevarande datum kan säga om det två första paren siffror syftar till månad eller dag.

 

Förändring på värdecheckens information

Nedan ser du ett utsnitt från de båda värde checkarna. Den nya är den nedre. Vad har förändrats?

  1. Nu skriver man bara ett datum.
  2. Man har ändra texten “Gäller från DD.MM.ÅÅÅÅ till DD.MM.ÅÅÅÅ” till “Gäller till DD.MM.ÅÅÅÅ”.

Nu behöver jag bara hålla ett datum i huvudet, vilket är tydligare. “Gäller från” är ju  irrelevant, om man antar att värdechecken gäller från när jag tog dealen.

I det finstilta står det fortfarande “Giltig i tre månader” och “Boka fr.o.m. 8/10 2012”.  Vad betyder det egentligen? Det är i alla fall i konflikt giltig till-datumet. Dessutom är datumen i ett icke svenskt format. Det går fortfarande att missförstå om man som jag blev osäker på vilken ordning man skriver månad och dag. I den nya värdechecken kan man härleda att de två första siffrorna representerar Dag, då det nu har värdet 31. Det finns ju bara 12 månader, så uteslutningsmetoden säger mig att detta är dagar. Men på den första värdechecken kan man inte dra samma slutsats.

Så ett tydligare sätt att skriva datumet skulle då vara:

Gäller till 31 januari 2014.

Detta skrivsätt går inte att missförstå.

Gropon jämförelse detalj

Slutsats

Ja, Groupon kanske ändå lyssnade på kritiken och genomförde några förtydliganden kring giltighetstiden. Man har fortfarande inte anpassat datumformaten till den svenska marknaden. Men att man numera skickar ut påminnelsemail tyder också på att man kanske inte längre ser att kunderna helst ska glömma bort vilka deals de köp och utgångsdatumet. Nuvarande hållning är helt klart bättre för en långsiktigare kundrelation. Om det var de själva som kom till denna insikt eller om det var någon konsumentorganisation som tvingade dem, är för mig oklart. Jag hoppas att det var förstnämnda anledningen.

 

 

1 thought on “Groupon förbättrade sina datum

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*